Paineilmaregulaattorin puhdistus
Pullossa kiinni oleva paineilmaregulaattori tulee puhdistaa aina silloin tällöin. Regulaattori ei välttämättä toimi kunnolla, jos se on likainen. Likaa kertyy regulaattorin sisään pullon kautta ilman mukana. Täyttöilma saattaa olla likaista tai regulaattorissa olevassa täyttönipassa voi olla likaa, mikä kulkeutuu pullon sisään täytettäessä.
Regulaattorissa on yleensä kaksi varolevyä 1,8K (1800psi) varolevy sekä 4,5K/5K (200bar regut) tai 7,5K (300bar regut). Matalamman paineen varolevy (1,8K) estää liian korkean paineen pääsyn aseeseen. Varolevy laukeaa, mikäli paine regun sisällä nousee liian korkeaksi. Varolevy laukeaa, jotta liian korkea paine ei hajottaisi käytettävää asetta. Korkeapainevarolevy (4,5K/5K) tai 7K laukeaa mikäli pullon sisällä paine kasvaa liian korkeaksi. Liian korkea paine pullon sisällä syntyy yleensä ylitäytön seurauksena. Jos 1,8K varolevy laukeaa tulisi regulaattori aina puhdistaa ennen uuden varolevyn asentamista.
Paineilmalaitteita huoltaessasi käytä äärimmäistä varovaisuutta. Mikäli olet epävarma mitä olet tekemässä ota yhteyttä Sissokseen tai lähetä varuste Sissokselle huollettavaksi.
Korkeapainetarvikkeita rasvatessasi käytä vain synteettistä rasvaa. Älä käytä öljypohjaisia rasvoja, niiden käyttö voi aiheuttaa räjähdyksen. Käytä SLEEK tai DOW33 rasvaa.
VolcAno regulaattorin (200bar) puhdistus:
Useimmat regulaattorit ovat toimintaperiaatteeltaan hyvin samanlaisia. Osat saattavat olla hieman erilaisia. Etenkin regun sisäosat, mittari ja täyttönippa on eri reguissa yleensä hieman erilaiset. Älä sekoita kahden eri regun osia keskenään, ellet ole aivan varma yhteensopivuudesta. Tätä ohjetta voi soveltaa suurimpaan osaan pre-set -regulaattoreita. Täyttönippojen ja mittarien kierteet ovat osassa eri regulaattoreita erilaisia, joten tarkista yhteensopivuus ennen uuden osan asentamista.
- Tyhjennä pullo. Regulaattoria ei tarvitse irrottaa pullosta huollon ajaksi.
- Jos et irrota regulaattoria pullosta, irrota regulaattorista korkeapainevarolevy (4,5K/5K) 3/8″ lenkkiavaimella
- Varmista että pullo on tyhjä ja mittari näyttää 0. Paina regun yläosassa olevaa pin-venttiiliä varmistaaksesi että pullo on varmasti tyhjä.
- Mikäli mittari näyttää jotakin muuta lukemaa kuin 0, vaihda mittari uuteen.
- Avaa regun hatussa olevat lukitusruuvit (yleensä 2-3kpl)
- Kierrä regun hattu irti
- Poista regun piston (metallinen tai muovinen) ja pistonissa kiinni olevat jousilevyt (voi olla myös muovinen tai metallinen jousi).
- Mikäli Pistonin jousi koostuu niin sanotuista jousilevyistä ole erityisen huolellinen että kokoat jousipakan samoin kuin regulaattoria purkaessa. Jousilevyn kääntö väärinpäin voi muuttaa regun ulostulopainetta oleellisesti.
- Regun pistonissa voi jousen/jousilevyn lisäksi olla myös ohuita ns. shim-levyjä, millä hienosäädetään regun ulostulopainetta.
- Puhdista Piston, jousi-levyt ja regun sisäosat liasta. Pistonin yläpäässä sisällä on jousi, mikä pitää PIN-venttiilin tapin kiinni. Varmista että jousi pysyy pistonin sisällä.
- Rasvaa O-renkaat ja kasaa regulaattori.
- Korkeapaine tarvikkeita rasvatessasi käytä vain synteettistä rasvaa. Älä käytä öljypohjaisia rasvoja, niiden käyttö voi aiheuttaa räjähdyksen. Käytä SLEEK tai DOW33 rasvaa.
- Asenna uusi 1,8K varolevy tarvittaessa (varolevyn saa parhaiten irti 3/8″ lenkkiavaimella)
- Asenna korkeapainevarolevy takaisin paikoilleen, mikäli irrotit sen ennen regulaattorin huoltoa.
- Täytä pullo varovasti ja testaa regun vuotamattomuus upottamalla pullo regua myöten vesiastiaan. Vesikuplista näet helposti mikäli regu vuotaa ja mistä vuoto tulee.
Riippuen regun mallista, regun pistonissa voi olla integroitu eli siihen kiinnitetty tiiviste Pin-tapin vastakkaisella puolella. Joissakin malleissa tiiviste on irtonainen muovilevy. Kun avaat regulaattorin ole tarkkana että et hukkaa tuota tiivistettä. Jos tiiviste puuttuu, päästää regulaattori kaikki paineet suoraan lävitseen ja 1,8K varolevy hajoaa.
Regun hattu irrotettu regusta:
Regun sisääosat (huomioi että Shim-levyt tulevat samaan järjestykseen kuin regua avattaessa):