Google Adwords (Yahoo! ja Bing) mainonta
Adwordsissa voit luoda mainoksia, jotka näkyvät haussa kolmena ylimpänä hakutuloksena sekä sivun oikeassa laidassa. Mainosten tekeminen itse ei ole kovin vaikeaa, jos sinulla vain on hieman aikaa perehtyä ohjelmaan. Hakusanamainontaa kannattaa tehdä itse, jos budjetti on pieni (alle 1000e/kk). Isolla budjetilla mainonta kannattaa todennäköisesti ulkoistaa. Hakusanamainonnassa on se hyvä puoli, että voit rajata mainoksen näkymään esimerkiksi 50km säteellä toimipisteeltäsi, jolloin vain varteenotettavat asiakkaat näkevät sen etkä mainosta esimerkiksi 500km päässä oleville ihmisille.Kun asiakas menee googleen hakemaan tietoa, on hänellä yleensä jo joku tarve (ja mahdollisesti myös ostopäätös) jonka täyttämistä hän lähtee googlen kautta etsimään.
Google Adword tilin voit luoda täällä:
https://services.google.com/fb/forms/mainos/
– samalla kun luot uuden tlin saat myös 50e ilmaista mainosrahaa, jolla voit mainostamista kokeilla.
Jos hakusanamainonta ei ole sinulla vielä lainkaan tuttua, käy tutustumassa esimerkiksi tähän blogikirjoitukseen (http://www.j2media.fi/hakusanamainonta-google-markkinoinnin-perusteita/) ja tee myös google hakuja aiheesta.
Yahoo! ja Bing
Yahoo! ja Bing ovat pienempiä hakukoneita. Bing on nopeasti kasvava hakukone ja microsoft panostaa paljon Bingin kehitykseen. Yahoossa ja Bingissä on selkeästi vähemmän käyttäjiä, joten useimmiten asiakkaiden tekemiä hakujakin on vähemmän. Toisaalta klikkaushinta voi näitä hakukoneita käyttämällä tulla halvemmaksi, kun kilpailukin on vähäisempää. Omien kotisivujen seurantatyökalulla (esim. Google Analyticks) voi seurata mitä selaimia ja hakukoneita sivuille päätyvät asiakkaat käyttävät.
Microsoftin AdCenter: https://adcenter.microsoft.com/